Aik? dah nak 31 Ogos?


besok..kita akan menyambut hari kemerdekaan yang ke 52..
selamat menyambut hari kemerdekaan..
cuma aku rasa dalam bulan nie..merdeka agak tidak mendapat sambutan..di mana2 tiada pun bendera yang berkibar. tiada kereta yang menletakkan jalur gemilang di kereta mereka seperti sambutan2 kemerdekaan yang lalu. aku sendiri macam lupa.. alih2 je..aik dah bulan 8. ohh..mungkin kesibukan kita menyambut ramadhan sehinggakan melupakan perkara lain. yang ingat apa benda nak makan waktu berbuka, tiket balik kampung raya nanti, raya ni nak beli baju warna apa dan sebagainya. aku pasti inilah yang berlegar di kepala masing2.

tapi disini aku ingin fokuskan.. apakah nilai merdeka bagi kita? adakah ia sekadar laungan? anak malaysia? mengingati pejuang2 melayu? mesti banyak jawapan kan? entahlah.. bagi pandangan aku.. anak2 muda zaman sekarang.. hanya menikmati hari kemerdekaan itu sebagai hari untuk bergembira. ya, pada waktu beginilah berapa ramai pasangan kekasih ditangkap khalwat selepas menyambut kemerdekaan. kita akan lihat anak2 remaja yang masih bersekolah keluar beramai-ramai menaiki basikal merayau-rayau dibandar dengan membawa bendera. adakah ibubapa mereka tahu? dan pada waktu inilah kita akan lihat anak2 muda juga berclubbing menyambut kemerdekaan sambil minum minuman keras. dan pada waktu inilah anak2 muda bangsa melayu menyambut merdeka dengan merempit.. merdekakah kita? ya kita merdeka. merdeka melakukan sesuatu perkara sehingga luar batasan.

ya,mungkin anda akan melihat aku hanya pandang dari sudut negative.. dan aku juga berfikir dari sudut positif. tapi lihatlah sekeliling kita.. remaja zaman sekarang.. mereka hanya menyambut kemerdekaan sebagai untuk berseronok.tapi bukan mengingati pejuang-pejuang negara yang sanggup mati hanya untuk mendapatkan kemerdekaan... apakah nilai sebenarnya kemerdekaan bagi kita?

SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN

P/s: first time tulis entry bersifat serius. aku merindui zaman sekolah dimana kami beramai-ramai tanpa kira bangsa dan agama meraikan hari merdeka dengan penuh bangga.

Comments

  1. skang sume bnd da xbesh kn
    raya t misti xbesh gak
    urgh!

    ReplyDelete
  2. ayat budak kecik ---> MENDEKA...!!!!

    ReplyDelete
  3. to ynaaOhYnaa
    hepi merdeka too..:)

    To BUnga..
    raya kalo xbest kita wat best2..bagi best!hihihi..

    To Atan Athen
    selamat hari merdeka sahabatku..:)

    to SiputSedut87
    sapa budak kecik?
    silap blog cakp org budak kecik.;p

    ReplyDelete

Post a Comment