9 Perkara anda kena tahu pasal orang Melaka.

May 05, 2017

Assalammualaikum..




Melaka. Seperti yang diketahui Melaka adalah salah satu tempat pelancongan yang terdapat negara kita. Setiap kali time cuti je. Melaka menjadi salah satu pilihan tempat bercuti. Sampai jem la Melaka tu dibuatnya. Korang tahu tempat makan sedap-sedap, tempat best-best. Tapi korang tahu tak orang Melaka macamana orangnye. Tak kan. Meh, aku cerita.

1. Bahasa
Seperti mana yang diketahui, orang Melaka bahasa kasar. Kasar macam mana? Kasar yang kau dengar boleh buat bergaduh lah. Kalau first time kau dengar. Mesti dalam hati duk cakap kurang ajau nye bahasa. Tapi.. tak semua eh orang Melaka cakap bahasa kasar-kasar. Certain tempat je. Yang duduk area pantai. Memang bahasa dia kasar-kasar. Tapi kami cakap kasar-kasar dengan orang rapat je. Dengan orang luar atau tak rapat. Tak ada maknanye kami nak cakap kasar. Tak adanye baru jumpa orang tetiba hawaukan orang. Tak ada. Ada je member aku orang Melaka. Tapi tak pandai cakap kasar. Cakap pun lembut je. Padahal lahir Melaka. 

Nak kenal orang Melaka piau(pure) senang je. Bila perkataan huruf belakangnya R ditukar kepada U. Contoh:

Ular - Ulau
Besar - Besau
Pasar - Pasau

Aku jenis cakap kasar. Dengan member orang melaka dengan adik beradik aku. Tak ada istilah sentap. Sebab dah biasa kan. Sebab aku rasa perkataan tu sesuai dengan orang yg rapat dengan ko je. Kalau bukan orang Melaka tak ada nak cakap kasar-kasar. Susah nak explain. Orang Melaka jelah paham.


2. Nama je duduk Melaka, tempat-tempat best tak pernah nak jejak(pergi).
Setiap kali aku jumpa member or orang Melaka lain aku mesti tanya. Ko dah pergi tak tempat sekian-sekian. Jawapan yang aku selalu dapat. Haram tak jejak lagi. Ada yang tak tahu ada wujudnya tempat-tempat tu. Kebanyakan orang Melaka. Memang belum jejak tempat-tempat menarik kat Melaka tu. Sebab apa. Sebab utama Melaka membangun sangat pesat. Aku kalau balik Melaka mesti ada je pembangunan baru. Ada je tempat baru. Tempat lama-lama orang kata best tak jejak lagi. Apatah lagi tempat-tempat baru kan. Lagi satu orang Melaka tak suka nak hadap jem pergi tempat-tempat macam tu. Dengan orang ramainya lagi. Jadi tu la sebab kami tak pergi lagi tempat-tempat best orang luar duk kata. 


3. Orang Melaka terkenal dengan memerli.
Setiap orang Melaka yang aku kenal mesti pandai perli. Perli tu bukan takat lembut-lembut. Kalau ko tak biasa kena perli. Memang menangis lah first time dengar. Aku tak tahu la tempat lain. Sebab belah laki aku ada je sedara duk perli aku. Tapi aku tak tahu dia memerli. Sebab perlian dia tak sampai. Bila balik rumah baru aku sedar. Orang tu perli aku rupanya. Sebab aku menjawab perlian dia dengan jawapan jujur. Haha. Mana la aku tahu. Sebab orang Melaka ni perlian dia deep sampai ko rasa macam nak bergaduh. Haha. Setakat ko perli biasa-biasa tak ada effect. Perli ni benda biasa dalam kehidupan seharian kami. Orang tak biasa kena perli. Memang rasa kurang ajar.


4. Jusco Baru dan Jusco Lama
Di Melaka ada dua Aeon lah. Satu di Ayer Keroh dan satu lagi di Peringgit. Yang dekat Ayer Keroh tu Jusco lama. Dan yang baru tu di Peringgit/Taman Lagenda. Sebelum Melaka ni membangun, tak banyak tempat shopping best-best. Yang ada Mahkota Parade, Jusco Ayer Keroh dan Ocean. Tu jelah popular dulu. Bila Aeon baru buat orang duk cakap Jusco baru.  Jusco tu nama Aeon lama. So melekat la gelaran tu. Lepas ni dah tahu dah orang Melaka duk sebut nak pergi Jusco baru, tahu la kat mana eh. Tapi aku malas pergi Jusco baru. Sebab orang Melaka nak elak pergi Mahkota Parade, dorang akan pergi Jusco baru. Sebab tak jem sangat dan tak hazab sangat parking. Tapi lama-lama jem dan parking makin hazab nak cari jugak.


5. Sentiasa ada jalan shortcut atau jalan pintas.
Memandangkan Melaka dipenuhi traffic lights dan jem. Orang Melaka akan mencari jalan alternatif iaitu jalan shortcut yang lalu kampung atau taman perumahan orang. Kami dah tahu dah jalan-jalan yang akan jem ni. Kami akan cuba elakkan untuk lalu. First time En husband datang sini, aku try bawak jalan shortcut ni. Dia pon pelik. Kenapa lalu rumah orang ni. So kami dah biasa. Jalan jem je. Kami lalu shortcut. Mak aku terer ok jalan shortcut ni. Selok belok jalan kat Melaka ni. Kacang je bagi dia. 


6. Orang Melaka benci Traffic Lights.
Siapa pernah pergi Melaka mesti tahu betapa hazabnya menghadap traffic lights kan? Lagi-lagi lalu lebuh raya AMJ tu kan. Jujur kami cakap. Kami orang Melaka pun menyampah. Siap sumpah seranah bila ada traffic lights baru bina kat jalan-jalan yang kami lalui. Sebab terlampau banyak. Korang datang Melaka bercuti je hadap traffic lights kan? Kami yang duk Melaka sejak azali ni? Hari-hari duk sumpah traffic lights. Haha. Tu sebab kami pandai cari jalan shortcut sebab nak elak traffic lights.


7. Kedai makan viral.
Seperti diketahui, Melaka banyak betul kedai makan yang viral kan. Kami ni orang Melaka tak try pun lagi ha. Aku ni jujur cakap, kuih keria antarabangsa ke, mee besen ke, mee bodo ke, aku tak jejak dan rasa lagi. Haha. Sebab apa. Sebab ramai orang. Aku malas nak beratur pepanjang. End up makanan tu tak sedap. Sebelum viral je sedap. Lepas viral. Langsung tak sedap. Aku pun pelik sanggup beratur reramai duk beli. Sampai jem jalan Klebang tu sebab orang duk parking kete tepi jalan nak pergi beratur rasa. Haha. Orang Melaka tahu kat mana sedap dan tak ramai orang. Tu sebab malas nak join beratur tempat viral tu.


8. Cuti Sekolah dan time holiday kami elakkan ke bandar Melaka.
Time cuti sekolah dan holiday la kami sungguh menyampah nak pergi bandar Melaka tu. Lagi-lagi area Klebang, Mahkota Parade, Bandar Hilir, Jongker Walk, Dataran Pahlawan. Memang kami menyampah lah. Sebab jem melampau. Tu sebab banyak tempat kami tak pergi. Sebab jem. Kalau nak pergi pun. Time waktu orang kerja. Sebab tak ramai orang. Dah lah Melaka tu banyak pembangunan tapi parking sikit. So orang duk parking ikut suka hati. Tapi parking ikut suka hati tak pakai kupon, mendapat la saman. Sebab Melaka laju je bab menyaman kereta ok. Hati-hati la parking. Tapi memang kami elakkan la pegi bandar Melaka time cuti. Sebab menangis kau carik parking.


9. Tiada plastik beg dan polistren
Kalau shopping di Melaka wajib guna recyacle bag. Sebab kedai-kedai tidak provide beg plastik. Kalau ada pun beg plastik yang mudah urai. itu pun hanya certain kedai yang ada. Tapi plastik tu beberapa hari dah berlubang. Haha. Certain pasaraya provide kotak untuk letak barang-barang. Ok la kan. Tapi kami dah biasa bawak recycle bag ke mana-mana. Bila Selangor dah start hari tanpa bag plastik. Aku dan husband dah biasa la. Tak ada nak beli plastik 20sen. Sebab dalam kereta memang kami letak beg. Mula-mula susah. Tapi kena biasakan. Kalau jual makanan pun. Tak boleh guna polistren. Memang pakai bekas plastik yang macam tuppaware tu. Tapi nipis sikit. So, Kalau nak datang Melaka shopping bawak la recycle bag letak dalam handbag siap-siap.


Aku listkan 9 je buat masa ni. 9 perkara ni tak semua orang Melaka macam ni. Ada je suka jalan-jalan kedai makan viral-viral ni, ada je tempat baru wajib pergi. Bagi aku orang tu jenis rajin dan gigih hadap jem pergi ke tempat-tempat macam tu. 

Setiap kali aku balik Melaka sebulan sekali, aku keluar jugak tengok-tengok pembangunan dekat Melaka ni. Terlampau pesat. Banyak bangunan baru, banyak tempat-tempat baru dah juga jalan-jalan baru. Klebang tu dulu laut. Sekarang dah jadi rumah kedai, hotel, dah hospital. Tu ada lagi tengah bina apa ntah lagi. Katanya ada taman tema nanti. Entahlah. Yang pasti Melaka dan traffic lights berpisah tiada. Haha.


You Might Also Like

0 comments

Popular Posts