BUKU : Johanna Basford colouring book series

January 05, 2016

Assalammualaikum..


Lama tak update blog. Kononnya sebelum ni nak update memacam. Duk tangguh-tangguh kelaut dah updatenya. Tup-tup dah masuk tahun baru. Selamat Tahun Baru.

Ok back to title. Aku sebenarnya memang dari zaman sekolah aku memang giler benda seni-seni ni. Zaman sekolah subjek kegemaran aku adalah pendidikan seni. Tapi masa form 4 stop dah. Sebab masuk aliran sains. So terkubur la minat aku lepas tu. 

Ada cerita di sebalik buku Johanna Basford ni. Buku Johanna Basford ni mula-mula aku tertengok kat MRDIY. Aku selak-selak tapi tak beli. Hati teringin nak beli. Tapi macam kata next time lah, bila balik rumah duk teringat-teringat. Lepas tu duk tengok Running Man ngan En Husband ternampak Ji Hyo ngan Gary duk mewarna buku Secret Garden ni. Masa tu tekad. Lepas ni kena pergi. Masa tu aku tak terfikir lak buku ni tengah hot selling.

Next month tu aku pergi. Sebab kenapa selepas sebulan? Sebab Mr DIY yang aku ternampak buku ni dekat Melaka. Haha. Aku kan balik kampung sebulan sekali. Sekali pergi habis. Hati rasa punah. Menyesal giler tak beli masa tu. Dan masa tu tak terfikir kat kedai buku ada jual. Lepas tu ajak en Husband pergi Mahkota Parade. Masuk kedai buku. Boom! Nampak kat depan pintu kedai POPULAR. Terus berbunga hati. Bila tengok price. Eh apasal mahal benau berbanding dengan MRDIY aritu. MRDIY dalam RM20 lebih lah. Tengok Popular RM35.

Berbelah bahagi jugak lah sebab buku mewarna RM35 macam tak berbaloi. Better aku beli buku novel English kan. Haha. Tapi En Husband belikan untuk isteri dia sebab tengok bila bini dia keciwa tengok harga. Beli dengan pensil warna Staedtler Luna sekali. First buku aku beli ialah Secret Garden. Aku beli dalam bulan September ke Oktober tahun lepas. Tak ingat dah.

Bila mewarna buku ni baru la aku tahu kenapa mahal. Kualiti kertas dia gunakan sangat bagus. Bila ko mewarna smooth je. Walaupun kau guna watercolour dia tak effect kertas belakang dia. Dan kertas dia agak tebal sedikit. Cover depan belakang buku tu ko boleh mewarna sekali. Baru lah aku tahu kenapa kat MRDIY tu murah. sebab kat situ buku dia kertas dia nipis. kalau ko warna guna watercolour memang lencun la kertas tu. 



Dan masa penghujung tahun 2015 aku sekali lagi beli buku Johanna Basford. Enchanted Forest dan Lost Ocean. Dan try guna pensil warna Faber Castell, Aku dari zaman sekolah guna Luna. So try guna Faber Castell pulak. Aku beli dua buku ni tengah promotion. Di POPULAR. Promotion back to school.

Beli Secret Garden + Enchanted Forest = RM45
So jadi satu buku jatuh RM22.50

Harga asal satu buku sebenarnya. RM35 (buku yang diterjemah dalam Bahasa Melayu)

Memandangkan aku dah ada Secret Garden, Aku just beli Enchanted Forest dan Lost Ocean. Lost Ocean mahal sikit. RM59.90. Aku try tanya pekerja duk jaga bahagian buku ni. Katanya mungkin sebab dia English. RM35 tu dah diterjemah dalam bahasa Melayu. Tapi aku rasa sebab publisher dia berlainan. Tu harga lain. Memandangkan Lost Ocean aku susah nak jumpa. Alang-alang aku beli jelah. Itupun buku yang aku ambik ni yang last. Kang terkenang-kenang lak tak dapat beli. Haha.

Tapi, masa tu POPULAR tengah promotion. Lost Ocean discount 25%. Enchanted Forest discount 30%. Sekarang aku tak tahu lah tengah promosi lagi ke tak. Aku pergi 27/12/2015. Tapi aku perasan POPULAR selalu buat promosi. So kalau ada promosi pergilah beli. Jimat banyak. 

So setakat ni banyak jugak aku dah warna buku ni. Gambar-gambar ni dah lama aku ambik. So dah siap sebenarnya. Nanti kalau ada masa aku up kat sini lagi.


Secret Garden
Staedtler Luna

Secret Garden
Staedtler Luna
Secret Garden
Staedtler Luna

Secret Garden
Staedtler Luna Watercolour.

Aku sebenarnya tak pandai mewarna. Tapi aku gigihlah belajar balik apa yang dah lama aku tinggalkan. Aku banyak tengok video kat instagram. Kalau nak belajar carilah #JohannaBasford, #colouringbookforadult #secretgarden dan hashtag yang berkenaan. Banyak orang share cara nak mewarna dengan betul. Boleh dapat idea dari situ juga. Youtube pon banyak giler. Kena pandai cari keyword yang betul. Hihi.

Bagi aku mewarna ni sangat lah hilangkan stress. Dalam sehari aku spendkan time untuk mewarna dalam 2jam or 3jam. Sambil dengar audiobook. Benda ni buat aku ketagih nak mewarna. Haha.

Ada buku-buku mewarna untuk orang dewasa yang lain jugak. Tapi aku nak habiskan buku-buku ni dulu, Dah habis baru beli buku lain pulak. So salah satu azam tahun ni ialah. Habiskan mewarna buku Johanna Basford ni. Goodluck to myself. Haha.

Assalammualaikum.

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts