Soalan cepumas yang menjengkelkan.

September 26, 2015

Assalammualaikum,

Aku dah berkahwin 6 bulan dah. Kalau orang tua duk cakap masih dalam fasa honeymoon. Bila dah kahwin ni kehidupan aku totally berubah. 360 degree. Macam mana nak describe. Ko kena kahwin la baru boleh rasa macamane berbezanya time ko bujang dengan dah berkahwin. Haha. Tapi sebenarnya aku malas nak terangkan. Haha. Ok itu bukan tujuan utama aku nak menulis kat sini. Aku nak menulis pasal soalan-soalan cepumas iaitu anak.

Bila kau dah kahwin ni, soalan paling kerap ditanya adalah pasal anak. Walaupun ko baru kahwin seminggu or dua minggu akan ada orang akan tanya soalan tu. Wajib. Pada mulanya aku ok je orang tanya. Lelama aku rasa annoying. Rasa nak hempuk je. Haha. 

Selalunya soalan pasal anak akan ditanya oleh orang yang ko tak kenal, sedara jauh atau kawan not even close with you dan yang setahun sekali je contact ko itupun bila ada hal. Kenyataan. Aku jadi annoying mungkin sebab latar belakang family aku. Family dan sedara mara aku jenis kalau berjumpa bukan jenis tanya soalan kepohci. Bila ko nak kahwin? Bila ko nak ada anak? NO. Dorang tak pernah tanya. Sebab diorang hormat sesama sendiri. Dan jaga sensiviti perasaan. Dan aku bukannya jenis orang yang akan tanya kat orang bila ko nak kahwin, bila nak ada anak dan sebagainya. Itu sangat sensitif bagi aku. Dan aku hormat perasaan orang lain. Even dengan close friends pun aku tak tanya. Bagi aku kalau dorang nak kahwin atau ada anak dorang akan bagi tahu sendiri. Tiba masa dorang bagitahu lah, Yang sibuk nak tanya kenapa. Cek nak bagi duit ka? Haha

Seriously annoying giler. My family dengan family in law aku pun tak tanya. Orang luar yang sibuk tanya. Tak ko rasa nak je langgar manusia macam ni dengan lori penggelek jalan tar? Aku ni ok la. Baru je berkahwin kan. Baru je beberapa bulan. Dan aku jenis kalau ada rezeki ada adalah. Dan aku jenis awkward dengan bebudak. Bila orang bagi budak dengan aku, aku jadi keras. Bhahaha. Aku dengan laki aku ok je pasal isu anak ni. Kalau orang jenis bertahun kahwin tak ada anak? Apa dorang rasa?

Dan bebaru ni aku ditanya soalan ni. Kat kenduri kahwin sedara suami aku. Seorang makcik yang aku tak kenal langsung datang kat meja makan tanya soalan,

Makcik : Yang ni yang aritu kahwin kan? Dah ada isi?

Rude. Very very rude. Aku tak kenal kau pun. Ko datang meja makan yang ada orang ramai tengah makan dan ko tak bagi salam pun, tak kenalkan diri kau pun and you asking the private question? Wow! Husband aku sebelah aku terdiam. Muka bengang. Aku boleh control. Dan terima kasih kat kakak ipar aku jawabkan. Sangat rude lah bagi aku sebab aku tak kenal ko langsung. So apa kau dapat kalau tanya orang bila ko nak mengandung? Ko dapat wang kah? Tak kan? 


Bagi aku lah soalan bila ko nak kahwin, bila ko nak ada anak itu adalah soalan private. Macam ko tanya orang tu bila ko nak buat seks. Private like that. Gosh i hate this kind of people. Macam tak ada life tanya orang soalan macam tu.

My mom selalu cakap orang baru kahwin ni wajib kena beranak eh? kena mengandung eh? bila aku cerita, Mak aku selalu cakap. Pergilah honeymoon puas puas sebelum ada anak ni. Pergi lah enjoy hidup berdua dulu. Esok ada handbag (anak) poning nak berjalan. Haha. 


Bila tanya soalan macam ni kat orang bagi aku sangatlah kurang ajar. Banyak soalan lain boleh ko tanya. Aku jenis tak suka tanya orang soalan macam ni kat orang. Even my close friends pun aku tak pernah nak tanya soalan macam ni. Bagi aku. Kalau dorang pregnant or nak kahwin dorang sendiri akan beritahu. Tak payah nak sibuk-sibuk. Tunggu je dorang beritahu atau beritahu kat facebook or media sosial yang lain. Yang nak sibuk sangat kenapa. Dapat duit ke?

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts