Adakah anda penggemar binatang? Filem ini adalah salah satu filem yang wajib ditonton.

December 19, 2011


Hachi: A Dog's Story (2009)

Filem ini based in true story yang berlaku di Jepun. Filem mengisahkan pasal anjing yang bernama Hachi. Anjing ini di temui oleh Parker Wilson di stesyen kereta api semasa baru turun keretapi. Memandangkan tiada sesiapa yang mahu menjaga Hatchi, Parker mengambil keputusan menjaga Hatchi sementara menunggu jika ada tuan dia yang menuntut. Oleh kerana tiada sesiapa menuntut Hachi, Parker dan family dia mengambil keputusan menjaga Hatchi.


Parker ni merupakan seorang professor muzik. Dia pergi kerja menaiki keretapi. Hachi ini selalu teman tuan dia Parker Wilson berjalan ke stesyen keretapi. dan juga menunggu tuannya balik kerja di stesyen keretapi. Sehinggalah suatu hari tuan dia mati di tempat kerja dia. Si Hachi ini menunggu tuan dia sampai lah ke malam tapi tuan dia tak turun-turun dari keretapi. Sampailah anak Parker ni  ambil dan menjaga Hachi ni  Hachi tetap lari pergi ke stesyen keretapi itu dan menunggu tuan dia selama 9 tahun. Ya, sembilan tahun. Sampai lah Hachi mati di depan stesyen yang tempat dia selalu tunggu tuan dia.


Apa yang buat cerita ni best. Cerita yang simple tak memeningkan kepala. Tetapi cara pengarah filem ni mengarahkan filem ni memang menyentuh jiwa. Tetiba je mata kau masuk habuk. Sampai selesama gak lah aku. Hahaha. Soundtrack dia memang kena dan meruntun jiwa. Sehingga aku sekarang, perasaan aku masih meruntun jiwa. Cerita ini mengajar kita erti kesetiaan dengan orang yang kita sayang. Jika binatang mampu setia pada tuannya. Apatah kita ni lagi lah manusia kan.







Cerita ni ditayangkan di HBO ke kat Star Movies dalam minggu lepas. So maybe ada ulangan lagi. Aku tengok pun yang direkod punya.(Astro Beyond). Banyak cerita aku tak sempat nak tengok. Aku rekod awal-awal. Ada masa baru lah aku tengok. Cerita ini based in true story dan popular di Jepun dan siap ada tugu khas untuk Hachi di sana. Nak tahu lebih lanjut disini.

P/s: Cerita ni dah jadi salah satu movie kegemaran aku.

You Might Also Like

5 comments

Popular Posts