Tutorial : Origami burung jenjang dan Necktie Heart.

February 17, 2011

Hai! Tetiba je hai, hai kan? Lempang nak?Hahaha. Just joking ok. Hari ini aku share macam mana nak buat burung jenjang dan necktie heart. Senang je! Oh lupa gak. Kat bawah entry aku ni. Ada website best cara nak belajar origami.

Gambar cara macamane nak buat origami ni aku sebat dari website origami tersebut. Sebab aku tak pandai nak tunjuk guna gambar or video. Kalau kau depan-depan aku. Tak ada hal aku boleh ajar!(sambil pegang rotan) hahaha. Ok dah. Jom belajar!

Ne burung jenjang yang aku buat sendiri. Buat burung jenjang ni dah habit sejak sekolah menengah. Kadang-kadang guna kertas terbuang pun aku sebat buat origami ni. :)
Origami A Crane atau Burung Jenjang.

This picture from here
Origami Necktie Heart

This picture from here

Aku bagi dua jelah ok? Kang bagi banyak-banyak. Over pulak. Tapi nak belajau lagi banyak ada dua website ni yang mudah dan banyak origami yang boleh dibuat. Kebanyakkan origami-origami pelik aku belajar dari website dua inilah.



1. Origami Club - Website ni paling senang je dia tunjuk cara buat origami. Sama ada dalam bentuk diagram dan animation. Kalau tak faham diagram. Boleh tengok animation atau video. Website ni ada macam-macam pilihan origami boleh buat. Binatang, bunga, pakaian dan sebagainya. So korang jengok jelah ok?



2.Www.Origami.Com - Ha! Yang ini punya website. Origami dia banyak giler dan susah! Siapa yang terer dan tak pandang basic-basic origami ni. Boleh lah ke sini ye. Susah dia tak lah susah sangat. Tetapi origami dia sangat-sangat cantik! Cuma kena practice lebih sikit. Aku pun buat banyak kali baru berjaya. Cara dia tunjukkan origami guna diagram. Origami dia pelbagai. Best gak lah.



So tu jelah aku nak share. Ni yang aku rajin buat bila ada masa lapang. Sehinggakan satu botol besar penuh dengan burung jenjang. Aku guna pembalut hadiah yang terpakai je buat. Kalau nak kreatif lah. Ada je jual kertas nak buat burung ni. Kalau nak jimat pakai je kertas terpakai. Cun pun cun jugak dan recycle balik ye tak. Habit buruk aku bab buat origami ni. Kadang-kadang aku buat burung jenjang ni mana-mana je aku pergi. Kadang-kadang tiket bas pun jadik mangsa.. Tak boleh kawal dan dah jadi habit. :)


Ok dah See ya!

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts